Bestuur en organisatie

Het bestuur vormt de ‘regering’ van het Veldhovens Muziekkorps. Een groot aantal bevoegdheden zijn aan het bestuur gedelegeerd op basis van de statuten en huishoudelijk regelement van de vereniging. De uiteindelijke beslissingsbevoegdheid ligt echter bij de ‘Tweede Kamer’ van het Veldhovens Muziekkorps: de ledenvergadering.

In grote lijnen bestaan de taken en verantwoordelijkheden van het bestuur uit:

  • Het bestuur is verantwoordelijk voor het totale reilen en zeilen van de vereniging, waarbij veel zaken zijn gedelegeerd naar commissies met specialisten
  • Het bestuur is verantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van het jaarplan (o.a. investeringen, uitvoering van meerjaren projecten, initiëren van bijzondere (grote) activiteiten, opstarten van nieuwe initiatieven etc.)
  • Het bestuur is verantwoordelijk voor het tijdig vaststellen van budgetten (in november definitief).
  • Het bestuur is verantwoordelijk voor het vaststellen van de activiteiten agenda op basis van input van de diverse commissies
  • Het bestuur onderhoudt de contacten met ‘de buitenwereld’, zusterverenigingen, gemeente en muziekorganisaties.
  • Het bestuur is verantwoordelijk voor het aangaan van contracten, beoordelingsgesprekken met ‘personeel’ (dirigenten, docenten).

Om deze verantwoordelijkheden goed uit te voeren zal het bestuur ongeveer 10x per jaar een bestuursvergadering houden. Daarin zal zij indien nodig het initiatief nemen tot het uitnodigen van vertegenwoordigers uit commissies. Uiteraard kan een commissie ook ‘zichzelf’ uitnodigen voor een onderwerp dat wordt aangedragen uit de commissie.

Ten behoeven van een efficiënte en gestructureerde vergadering zullen agendapunten en te bespreken mededelingen van de commissies door eenieder voorafgaande aan de bestuursvergadering schriftelijk worden ingebracht bij de secretaris zodat die uiterlijk één dag voor de vergadering de agenda naar alle bestuursleden kan rondsturen.

Alle individuele bestuursleden zijn allemaal samen verantwoordelijk voor alle bovengenoemde taken en verantwoordelijkheden. Er zijn geen rangen binnen het bestuur. Het ene bestuurslid is niet meer verantwoordelijk dan het andere. Elk bestuurslid is dus in eerste instantie algemeen bestuurslid en daarmee verantwoordelijk voor alle taken van het bestuur. Wel onderscheiden we verschillende functies of profielen binnen het bestuur met specifieke taken.

De bestuursleden van het Veldhovens muziekkorps vindt u hieronder.

  • André Boereboom– Voorzitter en Orkest vertegenwoordiger Harmonie orkest (2020-2026)
  • Rini Stoffelen – Secretaris (2007-2025)
  • Chantal Jacobs – Penningmeester (2021-2025)
  • Ad Vialle – Commissie vertegenwoordiger Evenementencommissie (2018-2025)
  • Thera van de Ven – Orkest vertegenwoordiger Hee Doede Mee (2025-2028)
  • Marc Jansen – Orkest vertegenwoordiger Slagwerkgroepen (2024-2027)
  • Femke Muller – Commissie vertegenwoordiger Jeugd en opleiding commissise (2024-2027)

Rooster van aftreden bestuur Veldhovens Muziekkorps

 
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
André
 
xx
 
 
xx
 
 
Rini
xx
 
 
xx
 
 
xx
Chantal
xx
 
 
xx
 
 
xx
Ad
xx
 
 
 
 
 
 
Thera
 
 
 
xx
 
 
xx
Marc
 
 
xx
 
 
xx
 
Femke
 
 
xx
 
 
xx
 

Profielen binnen het bestuur

De voorzitter

De voorzitter is het gezicht van de vereniging en vertegenwoordigt de vereniging extern. De voorzitter is, samen met de secretaris en/of penningmeester, handelingsbevoegd namens de

vereniging. Hij/zij geeft leiding aan het bestuur en geeft leiding aan het samenwerkingsproces binnen en buiten de vereniging. 

Taken

  • De voorzitter is contactpersoon namens de vereniging richting andere organisaties.
  • Het inhoudelijk voorbereiden van bestuursvergaderingen in samenspraak met de secretaris.
  • Het leiden van vergaderingen en daarin zorgdragen voor een efficiënte en heldere vergaderstructuur met besluitvorming.
  • Het zich door externe deskundigen laten adviseren bijvoorbeeld over het verenigingsbeleid.
  • Periodiek het functioneren van de organisatie, het bestuur en de bestuursleden evalueren aan de hand gerealiseerd jaarplan en begroting.

De secretaris

De secretaris is de contactpersoon van de vereniging. De secretaris is, samen met de voorzitter en/of penningmeester, handelingsbevoegd namens de vereniging.

Taken

  • Vervangen van de voorzitter bij diens/haar afwezigheid.
  • Het zich rekenschap geven van maatschappelijke ontwikkelingen en deze ontwikkelingen in het bestuur aan de orde stellen.
  • Aanspreekpunt voor de vereniging.
  • Eindverantwoordelijk voor de administratie van de vereniging.
  • Stuurt de agenda uit en maakt de notulen van de bestuursvergaderingen.
  • Inhoudelijk voorbereiden van documenten, zoals het jaarverslag voor de Algemene Ledenvergadering.

De penningmeester

De penningmeester vertaalt het inhoudelijke beleid naar de financiën van de vereniging. Het bestuur is als geheel verantwoordelijk voor de financiële huishouding, de penningmeester bereidt de besluitvorming voor. De penningmeester is samen met voorzitter en/of secretaris, handelingsbevoegd namens de vereniging.

Taken

  • Opstellen van de begroting van de vereniging.
  • Opstellen van een financieel jaarverslag.
  • Controleren en beoordelen van (tussentijdse) financiële rapportages.
  • Eindverantwoordelijk voor het betalingsverkeer van de vereniging. 
  • De penningmeester onderhoudt de contacten met de kascontrolecommissie en voert het eindgesprek over de jaarrekening.
  • Uitvoeren actie lottoballetje voor de reiscommissie

Orkest vertegenwoordiger

Alle orkesten (harmonie orkest, slagwerkgroep, opleidingsorkest en Hee doede mee) hebben een vertegenwoordiger in het bestuur. Hij/zij is verantwoordelijk voor de communicatie tussen dat orkest en het bestuur.

Taken

  • Aanspreekpunt voor het totale reilen en zeilen van het orkest (samen met de orkest commissie).
    • Zorgen voor de groepscohesie – zorgen dat alle leden van het orkest het naar de zin hebben.
    • Eerste aanspreekpunt voor de muziekcommissie en sectieleiders van het orkest die samen verantwoordelijk zijn voor het artistieke reilen en zeilen van het orkest.
    • Initiëren (in overleg met Evenementencommissie) van concerten en het coördineren van de deelname (samen met de orkest commissie)
  • Aanleveren van de begroting van het orkest.
  • Agenderen van orkest aangelegenheden in de bestuursvergadering.
  • Communiceren van (relevante) bestuursbesluiten in het orkest.

Commissie vertegenwoordiger

Een aantal commissies zoals bijv. de Evenementen commissie en Jeugd en opleiding commissie hebben een vaste vertegenwoordiger in het bestuur. Hij/zij is verantwoordelijk voor de communicatie tussen die commissie en het bestuur.

Daarnaast zijn de meeste bestuursleden aangesloten bij één van de andere commissies om zo als bestuur voeling te houden met wat er leeft in de commissies en eventueel zaken te agenderen in de bestuursvergadering.

Scroll naar boven